19-09-09

Thema: "Knuffels"

Jonge kinderen hebben nood aan geborgenheid en aandacht. 
Die krijgen ze vaak door hun knuffel.

De voorbije week hebben we in ons klasje gewerkt rond het thema: "Knuffels".  
Via knuffelspelletjes, -liedjes, -dansjes en -versjes deden de peuters heel wat
ervaringen op.  De peuters ervaarden dat knuffels zacht zijn en een bron van
affectie vormen.  Knuffels kunnen helpen om gevoelens van angst, onzekerheid...
te overwinnen.  Zo leerden ze bvb. dat mama, papa, de juf, oma, opa,
vriendjes en vriendinnetjes zoals een knuffel kunnen zijn.  En dat ze
zelf ook 'een knuffel kunnen zijn' voor mama, papa, ...

P1030955'

Uiteraard werd er heel wat geknuffeld!  We maakten zelfs een knuffel-
hoekje in onze klas, met grote en kleine beren, in onze poppenhoek.

P1030898'

Op maandag mochten alle peuters hun knuffel tonen en vertellen hoe hij heet.
Bovendien leerden we een liedje: "Mijn knuffel".

knuffelliedje

In de knutselhoek mochten de peuters stempelen met knuffelzachte
balletjes om een beer te maken.  We speelden ook een voelspel, waarbij
de kindjes mochten voelen aan allerlei voorwerpen en moesten proberen
om de zachte beer te vinden.  En dat lukte goed hoor!

Op dinsdag speelde juf Tik Tak, waarin de knuffels van de peuters en van Jules
aan bod kwamen.  Er werd geturnd met juf Mieke en ook de knuffels mochten
deze keer meedoen!  Na ons middagdutje met onze knuffels, mochten we weer
knutselen.  Deze keer werd er ijverig geplakt met lijm en zachte stofjes, wol, ...
op papier.  's Avonds vertelde juf een verhaal met voorstelling:

"De knuffels van Jules". 

Zus heeft op haar kamer een huis gemaakt voor al haar knuffels. Jules mag zijn
knuffels ook allemaal naar het nieuwe huis overbrengen. Maar zijn kamer is dan
wel erg leeg. Daar wordt Jules verdrietig van!  Gelukkig kun je ook terug verhuizen.


P1030902'

Op woensdag maakten we een puzzel uit 3-delen van onze eigen knuffel
aan de hand van een foto.  De kindjes mochten de puzzelstukken eerst
sorteren en vervolgens proberen om ze juist te puzzelen.  Nadien
werd de puzzel op een gekleurd papier gekleefd. 

P1030921'

Voor we naar huis gingen dansten we met de knuffels op het liedje "Snuffeltje"
van kabouter Plop.  Alle knuffels mochten op een dekentje gaan liggen en
wij namen allemaal de rand van het dekentje vast.  Door ermee te schudden
dansten de knuffels op en neer.  Wat een pret! Van al dat dansen werden
de knuffels moe...  We dekten ze toe en ze vielen in een diepe slaap!

De volgende morgen maakten we de knuffels wakker.  Bovendien kwam
juf Annelies poppenkast spelen in onze klas.  Het verhaaltje ging als volgt:

P1030935'

Jules zat in de zetel met een aantal knuffels.  Hij keek tv. Omdat hij wat
moe werd, ging hij in de zetel liggen tussen zijn knuffels. Daardoor had hij
te weinig plaats. Hij gooide alle knuffels één voor één op de grond. Zo had
hij veel meer plaats maar ... hij voelde zich zo alleen. Al de knuffels mochten
terug bij hem in de zetel.  De peuters hielpen om de knuffels terug te geven. 
Zo had hij weer minder plaats, maar was het toch veel gezelliger.

Met deze activiteit legden we een accent op het 'delen' van de zetel
in ruil voor warmte, gezelligheid, vriendschap, geborgenheid ...

Donderdagnamiddag kwam juf Muriël met ons meespelen en vertelde juf
het boekje "Jop en Boeboe" voor, waarin ze samen verstoppertje spelen,
teentjes kriebelen, tegen de bal trappen, ... Samen met Boeboe en hun
eigen knuffel ontdekten de peuters samen met Jop hun hele lijfje:
handjes, voetjes, hoofd en benen.  En iedereen deed mee!

Op vrijdag herhaalde juf het verhaaltje "De knuffels van Jules" nog
eens, maar deze keer niet met popjes, maar met prenten.  We zongen en
dansten ook ons liedje "Mijn knuffel" opnieuw.   Om de week af te sluiten
kregen we onze eigen geknutselde beer mee naar huis.

P1030972'

18:53 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Wat leuk zeg!!

Super! ik kom zeker vaker bij jou klasje kijken.
Ik ben zelf ook juf in Lelystad.

Gepost door: Isja | 26-09-09

De commentaren zijn gesloten.