18-09-10

Thema: "Knuffels"

Knuffels zijn lief, zacht, luisteren naar alles wat we zeggen, ... reden
genoeg dus om eens kennis te maken met de knuffels van onze peutertjes.

Op maandag bracht Jules zijn knuffel mee naar de klas.  Hij toonde
zijn beer aan de kindjes en vroeg of zij ook een knuffel hadden.  En ja hoor...
alle knuffels werden uit de knuffeleend genomen.  Er waren grote knuffels, kleine
knuffels, lieve knuffels, ... gewoon heel veel knuffels bij elkaar!  Juf maakte van alle
knuffels een foto.  Sommige kindjes hebben een hechte band met hun knuffel.
Maar meestal is de favoriete knuffel vooral lekker zacht.

P1120336'.jpg

De peuters gingen aan het spelen in de klas, met of zonder hun knuffel. 
In de blokkenhoek werden er grote torens gebouwd.  Ook juf Stefanie speelde mee.

P1120307'.jpg

In de knutselhoek werd er ijverig geplakt, want de kleine
en grote boekentasjes die we vorige week kleurden moesten nog  
verder op een blaadje geplakt worden, van klein naar groot.

P1120299'.jpg

In de namiddag legde juf een zacht dekentje op de grond.  De kindjes mochten
er allemaal hun knuffel op leggen.  De peuters gingen er rond staan en namen de
rand van het dekentje in hun handjes.  Zachtjes mochten ze met het dekentje schudden,
waardoor de knuffels heen en weer wiegden.  Op de muziek “Snuffeltje”
van kabouter Smal vlogen de knuffels even later in de lucht. 

P1120321'.jpg

De peuters genoten heel erg van het spelen met de knuffels.

Misschien kunnen jullie het spelletje met het dekentje thuis nog eens
naspelen? Hier kunnen jullie alvast de videoclip van kabouter Smal bekijken.

Op dinsdag kwamen de aanwezigheidsknuffeltjes van de peuters tot leven
tijdens de Tik Tak-voorstelling.  In de turnles bij meester Jelle mochten de
peuters met knuffels en allerlei kleine materialen spelen en mochten ze alles
verzamelen in doosjes.  In de namiddag werd er in de klas gespeeld met juf
Sabine, onze kinderverzorgster, want onze juf had een vergadering van het GO.

Op woensdag bracht juf een zak mee naar school.  De peuters waren erg
nieuwsgierig en wilden wel eens voelen wat er in zat... allemaal knuffelberen! 

P1120329'.jpg

Zelfs een héle grote, witte beer.  Die werd de voorbije week heel vaak geknuffeld!

P1120332'.jpg

P1120365'.jpg

P1120467'.jpg

Waarschijnlijk omdat hij zoooooo zacht is!  We speelden ook een spelletje met de
voeldoos.  De kindjes mochten hun handje in de doos steken en voelen wat er in zat. 
Ze mochten er ook iets uit nemen.  We ontdekten harde noppers-beren,
een harde Winnie The Pooh-beer van duplo

P1120348'.jpg    P1120345'.jpg

en ook één kleine, zachte beer. Nadien gingen we aan het werk in de knutselhoek. 
De peuters mochten stempelen met knuffelzachte balletjes, om een beer te maken.

P1120351'.jpg

En voordat we naar huis gingen was er nog tijd voor een kort filmpje.

Op donderdagmorgen nam juf een – ? stok ? (dacht Arthur)
uit de opbergbank.  Maar nee hoor, het was een fluit: een blokfluit. 
Daarmee maakte juf muziek.  We leerden samen het knuffelliedje:

knuffelliedje.jpg

Uiteraard mochten we springen, dansen, stappen en slapen met onze knuffels!

P1120095'.jpg

Ook Woutje, de klaskabouter van de 2de kleuterklas, deed met ons
mee. Omdat hij jarig was werd er in zijn klas immers een feestje voorbereidt. 
En dat bleef nog even een verrassing voor hem.  Vince zorgde erg goed voor Wout

P1120408'.jpg

en ook Jules vond het fijn om een vriendje op bezoek te hebben!

Aan de knutseltafel werd er geplakt met lijm, allerlei zachte stofjes en wol

P1120403'.jpg

en aan de blauwe tafel maakten de peuters berenpuzzeltjes. 

P1120395'.jpg

Voordat we naar huis gingen las juf een boekje voor: “Ik wil mijn knuffel”,
waarin Anna naar bed gaat. Ze heeft haar pyjama al aan. Voor ze in bed kruipt,
moet er heel wat gebeuren. En dan is haar knuffelkonijn opeens verdwenen...

 Op vrijdag bracht juf allemaal stukjes papier mee waarop onze knuffels afgebeeld
stonden.  Maar de stukjes lagen allemaal door elkaar!  We zochten elk onze eigen puzzelstukjes

P1120473'.jpg
P1120470'.jpg
P1120487'.jpg

en in de namiddag mochten we proberen om de puzzel te maken. 
Die kleefden we dan met een lijmstift op een blaadje. 

P1120503'.jpg

P1120508'.jpg

De peuters mochten ook weer genieten van het spelen met knuffels en 
allerlei materialen die zacht zijn (doekjes, stofjes, zachte ballen, kleine kussens,
een dekentje, …).  Het was dan ook een weekje vol knuffelplezier!

23:20 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-09-10

Vrijdag = postdag!

postbode-kl.jpg

Elke vrijdag kleef ik een briefje in het heen-en-weer-schriftje van de peuters,
zodat jullie op de hoogte blijven van onze avonturen.  Zouden jullie zo lief willen
zijn om elke vrijdagmorgen het schriftje van jullie peuter uit zijn boekentas te
halen en in de groene doos naast onze boekentassenkast te leggen?

schriftjes.gif

Ook de anderen dagen mogen jullie het schriftje in de schriftjesdoos
leggen als jullie een boodschap voor mij hebben opgeschreven.
Zo weet ik meteen dat ik iets te lezen heb.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

19:58 Gepost door Juf Marijke in Info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Luizenalarm

luizenklein.jpg
Geen paniek!

Op onze school is bij enkele kinderen hoofdluis geconstateerd. Dit is geen reden tot paniek,
want hoofdluizen zijn ongevaarlijk, maar jeuken doet het wel. Grijp zo snel mogelijk in,
want luizen worden gemakkelijk doorgegeven, vooral onder kinderen.

 Wat doen?

  1. Zo snel mogelijk elk lid van het gezin op luizen controleren.
  2. Verdeel het vochtig (handdoekdroog) haar in 4 delen.

-    Controleer elk deel apart, plaats de tanden van de kam zo dicht
mogelijk tegen de hoofdhuid en trek de kam langzaam door het haar.

-    Maak na elke haarlok de kam schoon met een wit zakdoekje om
te controleren of er luizen of neten in de haarlok aanwezig waren.

3.   Herhaal tot het hele haar is gecontroleerd of tot er levende luizen gevonden zijn.

Heb je luizen gevonden?

-       Controleer alle leden van het gezin met een luizenkam. Een behandeling tegen
luizen werkt alleen als je elk besmet lid van het gezin op dezelfde dag behandelt.

-       Hoofdluizen verdwijnen niet vanzelf. Het is dus belangrijk om ze te behandelen.

-       Was kleding, beddengoed, handdoeken, sjaals, mutsen, knuffels etc. op 60°C.
Je kunt de spullen ook stomen, 48 uur lang in een afgesloten plastic tas stoppen,
48 uur buiten luchten of 24 uur in de diepvries leggen.

-       Reinig alle kammen en borstels door ze 10 minuten in kokend water te leggen.

-       Stofzuig het huis (stoelen, banken, matrassen, kussens etc.)
en de auto zorgvuldig en gooi daarna de zak direct weg.

-       Licht de school in, zodat alle kinderen gecontroleerd kunnen worden.

-       Waarschuw iedereen die de afgelopen twee weken direct contact had met het besmette kind.

Heb je geen luizen gevonden?

Er is geen garantie dat je door het opvolgen van de onderstaande tips niet besmet
zult raken met hoofdluis. Het kan echter wel het risico op een besmetting verkleinen.

-       Hang een plastic tas of luizencape om de jas heen om te
voorkomen dat de luizen van de ene naar de andere jas overlopen.

-       Vraag aan je kinderen om geen kleding zoals sjaals of mutsen uit te wisselen met vriendjes.

-       Steek lang haar op.

Als er luizen gesignaleerd zijn, is het belangrijk de besmetting zo snel
mogelijk aan te pakken om zo de opmars zo snel mogelijk neer te slaan.

Bedankt voor je medewerking!

07:32 Gepost door Juf Marijke in Info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-09-10

Thema: "Zakken & tassen"

De voorbije week hebben we in de klas veel verteld over onze boekentas.

Op maandag zijn we gestart met een waarneming van de boekentas
van Jules.  We keken en vertelden wat er allemaal in zit.  Een koekje,
een drankje, een zakdoek en een onderbroek.
  We keken ook eens
in de boekentassen van onszelf en van de andere kindjes.

P1120144'.jpg

In de namiddag gingen we naar buiten voor een bewegingslesje
met onze boekentassen.  Rondlopen met onze boekentas op onze rug,
boekentassen proberen terug te vinden, zingen en dansen, …  We beleefden
erg veel plezier en de kindjes herkenden hun boekentasje al goed hoor.

P1120172'.jpg

Op dinsdag speelde juf voor de 1ste keer Tik Tak.  Samen met de kleuters
van de 1ste kleuterklas van juf Sabine keken we heel flink mee en genoten
zichtbaar.  Nadien werd er zelfs nog véééééééél nagepraat over Tik Tak.

We gingen turnen met meester Jelle en in de namiddag
mochten we grote en kleine boekentasjes kleuren. 

P1120162'.jpg

Voordat we naar huis gingen speelden we een spel met Jules en maakten we
kennis met een kleine en een piepkleine Jules! We sorteerden boekentasjes per
grootte en zo kreeg elke Jules een boekentasje om mee naar school te gaan.

P1120186'.jpg     P1120181'.jpg

Op woensdag leerden we een versje: “Mijn boekentas”

“Met mijn boekentas-tas-tas
stap ik naar de klas-klas-klas.
(stampen met de voeten op de grond)

Boekentas open, boekentas toe.
(handjes spreiden, 1x in de handjes klappen)

En vlug naar mama en papa toe!”
(lopen)

P1120245'.jpg

’s Middags konden we Jules nergens vinden!  Nouriya en Mathieu
gingen op zoek in de klas, maar vonden hem niet!  We vonden wel een
groene boekentas.  Nieuwsgierig als we zijn deden we hem eens open

P1120193'.jpg

om te zien wat er in zat.  Wat was dat schrikken!  Jules kwam er plots uit
piepen en hij riep “Kiekeboe!”  Onze kapoen had zich verstopt in de boekentas!

P1120195'.jpg

Voordat we naar huis gingen was er nog even tijd om naar een filmpje te
kijken.  We gingen naar de 1ste kleuterklas en keken samen naar Hopla.

P1120207'.jpg    P1120201'.jpg

P1120203'.jpg

We herkenden het lieve konijn meteen en vonden het dan ook erg fijn.

Op donderdag maakten we kennis met Victoria.  Zij is net terug van vakantie
en komt ons vergezellen in de klas.  Voorlopig zijn we nu met 9 peutertjes. 

Mathieu probeerde in de groene boekentas te kruipen om zich, net als Jules,
te verstoppen.  Maar... hij is veel te groot om in de kleine boekentas te passen! 

P1120210'.jpg

Daarom nam juf een hele grote reistas waarin de peuters zich één
voor één mochten verstoppen.  De kindjes schaterden van het lachen!

P1120222'.jpg

P1120215'.jpg    P1120227'.jpg

P1120230'.jpg

We gingen ook aan de slag in de knutselhoek.  We mochten stempelen
met verfdabbers om een boekentas te versieren.  Sommige kindjes
stempelden al heel mooi en het resultaat mag er dan ook zijn!

P1120242'.jpg

We gingen ook met z'n allen gezellig rond het krijtbord zitten.  Juf tekende
iets op het bord en wij mochten raden wat het was...

P1120257'.jpg

Op vrijdag speelden we een KIM-spelletje.  Juf haalde 3 spulletjes uit
Jules zijn boekentasje en legde ze op de mat: een knuffel, een drankje en
een onderbroekje.  We legden er een dekentje over en * hocus pocus pats *
er was telkens iets verdwenen!  De peuters mochten raden wat er weg was. 
Juf was toch wel onder de indruk, wat de kindjes deden het erg goed!  De
peuters vonden het erg leuk én het is goed om te leren onthouden.

P1120261'.jpg

Nadien mochten we opnieuw gaan turnen en in de namiddag mochten
we de kleine en grote boekentasjes die we eerder in de week kleurden
op een blaadje kleven, van klein naar groot!  Juf knipte onze bestempelde
boekentasjes uit, zodat we ze mee konden nemen naar huis.  Zijn jullie
net als ons ook zo nieuwsgierig???  Kijk dan maar eens wat er IN
onze zelfgemaakte boekentasjes zit!

P1120268'.jpg

Tot zover ons weekje “Zakken & tassen”.  Volgende week gaan we
vertellen rond het thema “knuffels”.  Uiteraard mogen de kindjes,
net als altijd, hun knuffel meebrengen naar de klas.

Tot maandag iedereen!  Veel liefs, Juf Marijke!

22:25 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

03-09-10

Thema: "Ik in de klas!"

Hier is het dan... het langverwachte verslag van onze eerste stapjes
in de kleuterschool.  Woensdagmorgen stapten 8 flinke peuters ons klasje
binnen, de één al wat dapperder dan de andere Knipogen.  Hier en daar vloeide er een
traantje, maar al snel werden de peuters getroost en ging het avontuur van
start. De peuters gingen op verkenning en ontdekten al gauw heel wat
leuk speelgoed.  We maakten kennis met elkaar, met Jules en de juf.

Er werd zelfs al een eerste groepsfoto getrokken:

  klasfoto-kl.jpg

Van boven naar onder en van links naar rechts:

Yanni, Maé, Nouriya, Jamie en Arthur
Raphaël, Abdourahmane en Mathieu.

Victoria, Lea en Lucien komen ons binnenkort ook vergezellen,
maar zij genieten voorlopig nog even van een extra lange vakantie. Ons
klasje zal dan voorlopig uit maar liefst 11 kindjes bestaan, een paar minder
dus dan verwacht.  Zo krijgen de peuters extra veel aandacht van de juf.

Zijn jullie nieuwsgierig naar onze avonturen van de voorbije daagjes?

-          We gingen op verkenning in de klas

  --> zo véél speelgoed!!!

-          We hebben enkele dagrituelen geleerd:

ons “goeimorgen”liedje gedanst, de aanwezigheidsknuffels
waargenomen, kennis gemaakt met het muziekdoosje (ssttt… er zit
een poppetje in), de daglijn besproken, een treintje leren vormen, …

-          Juf vertelde een verhaal: “Karel gaat naar school”

en we kregen allemaal, net als Karel, een hoedje van papier
  --> we zongen dan ook het liedje :  1, 2, 3, 4 hoedje van papier …

-          We leerden bewegingen bij het liedje: Tot morgen!

 Tot morgen Jules, tot morgen juf,
tot morgen allemaal!  Het was heel leuk
maar ‘k ga naar huis, tot morgen allemaal.

Tot morgen Jules, tot morgen juf,
tot morgen allemaal! Ik neem mijn schooltas
mee naar huis, tot morgen allemaal.

Tot mooorgen, tot mooorgen! 

 -          We gingen turnen met meester Jelle

  --> Lopen, springen, … lekker bewegen en dansen. 

-          We hebben rond enkele woordkaartjes verteld
 
--> Jules, Juf Marijke, school & klas 

-          We hebben geknutseld!

We mochten met onze handjes schilderen! 

 Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!

Volgende week gaan we in ons klasje werken rond het
thema “Zakken en tassen”.  We gaan dan vooral vertellen
over onze eigen mooie boekentas en alles wat er in zit.

Prettige weekend!

Lieve groetjes,  Juf Marijke!

17:11 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

22-08-10

Tips voor een vlotte start!

naarschool-kl.jpg
Het rugzakje staat klaar, de schoentjes zijn
gepoetst, de eerste schooldag breekt aan,

en dan doet je oogappel niets anders dan huilen.

Wanneer in september de schoolpoorten opengaan,
begint voor vele ouders het troosten, aanmoedigen
en met pijn in het hart hun krijsende peuter achterlaten.

Verdriet bij het afscheid is normaal de eerste dagen. 
De peuters komen immers terecht in een totaal onbekende
wereld: een vreemde omgeving, vreemde kinderen, een vreemde
volwassene die men “juf” noemt, …  Bovendien moet een kind
nog leren dat mama en papa hem/haar niet in de steek laten,
maar écht terugkomen.  Kinderen kunnen dan ook koppig en
boos reageren de eerste schooldagen.  Je kind heeft tijd
nodig om dit alles te verwerken en om zich aan te passen.

De voorbereiding thuis begint ermee dat je een vertrouwens-
relatie opbouwt met je kind.  Bijvoorbeeld niet zomaar een
smoesje verzinnen en verdwijnen.  Daarnaast is het belangrijk
om een eerlijk beeld van de school op te hangen.  De peuter-
klas is geen speelgoedparadijs waar alles mag, maar ook
geen strafkamp waar je moet stilzitten en luisteren! 

Leer je kleuter zich voor praktische dingetjes verstaanbaar
uit te drukken, want de juf begrijpt niet élk brabbeltaaltje. 
Breng je kind niet naar school als je net verhuisd bent, of
bij een geboorte,  want dan denkt je kind dat het weg
moet vanwege de verandering thuis.

De belangrijkste stap is de manier van afscheid nemen!

Een kind mag huilen, dat is heel normaal!  Wordt hiervoor dus
zeker niet boos en vermijdt om zelf te huilen, want dit maakt
het afscheid nog moeilijker.  Zeker ook niet plots vertrekken, je
kind van je afduwen of stiekem achterlaten terwijl het afgeleid
is. Je peuter moet immers leren afscheid nemen.  Het beste is
om hierbij een ritueeltje op te bouwen.  (Samen de boekentas
in de klas zetten, naar de speelzaal gaan, een kusje, en
zwaaien tot mama/papa achter de hoek verdwijnt)

Er zijn 3 groepen:

•    Peuters die zonder problemen naar school komen.
(eventueel door broertjes, zusjes, …)

•    Peuters die de eerste dagen wenen en
nadien wennen aan de situatie.

•    Peuters die de eerste dagen niet wenen, maar nadien wél.

Bij bijna alle huilers gaat het zo: zodra mama of papa weg is,
is het ook gedaan met de tranen.  Dralen maakt het alleen maar
erger.  Geef een dikke kus en knuffel en ga dan gewoon weg. 
Wees ook duidelijk: niet de ene dag je peuter thuis, de volgende
naar school, en dan weer thuis.  Zo krijgt je kind nooit de kans
om te wennen, vriendjes te maken en de juf te leren kennen.

Het helpt je peuter als hij/zij iets vertrouwds bij zich heeft,
zoals een knuffeldiertje.  Heel wat kinderen grijpen naar hun
gezellige houvast: hun dekenje, vodje, popje of knuffeldier. 
Een kind heeft een emotionele band met zijn knuffeldiertje
en het biedt dan ook troost tijdens de eerste schooldagen. 
Een knuffeldier zorgt voor een extra-geruststellend,
veilig gevoel bij de peuters.

Kindertranen in de peuterklas, zó droog je ze het snelst:

10 gouden tips van de juf

1.    Geef een eerlijk beeld van de school.

2.    Zorg dat je kind zich voor zijn basis-
behoeftes verstaanbaar kan maken.

3.    Maak van tevoren duidelijk dat mama/papa niet blijft.

4.    Laat de eerste schooldag niet samen
vallen met een grote verandering thuis.

5.    Begin eventueel met halve dagen.

6.    Maak het afscheid kort: een knuffel, een zoen en weg!

7.    Toon je eigen verdriet niet.

8.    Geef een knuffel mee.

9.    Hou een vast patroon aan: wel óf niet naar school,
maar niet soms wel en soms niet.

10. Maak ‘s avonds tijd om te luisteren,
te knuffelen en tot rust te komen.

 

20:43 Gepost door Juf Marijke in Welkom | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wenmomenten schooljaar 2010 – 2011

Om de grote stap naar de peuterschool goed voor te bereiden krijgen
de  peuters de kans om vooraf te komen wennen in ons klasje.

Deze wenmomenten gaan steeds door in de voormiddag van 08u50 tot 10u30.

Peuters die instappen na de herfstvakantie: op maandag 08/11/’10

Alexander, Johanna, Ines

- Maandag 18/10/’10
- Vrijdag 22/10/’10
- Maandag 25/10/’10
- Donderdag 28/10/’10

Peuters die instappen na de kerstvakantie: op maandag 10/01/’11

Alexandre, Grace-Eden, Hasnae, Illian

- Maandag 13/12/’10
- Donderdag 16/12/’10
- Maandag 20/12/’10
- Donderdag 23/12/’10

Peuters die instappen op dinsdag 01/02/’11

Estreya

- Maandag 17/01/’11
- Donderdag 20/01/’11
- Maandag 24/01/’11
- Donderdag 27/01/’11

Peuters die instappen na de krokusvakantie: op maandag 14/03/’11

Maëlle

- Maandag 21/02/’11
- Donderdag 24/02/’11
- Maandag 28/02/’11
- Donderdag 03/03/’11

Peuters die instappen na de paasvakantie: op dinsdag 26/04/’11

Noah, Lauryne, David, Sandro, Gitte

- Maandag 28/03/’11
- Donderdag 31/03/’11
- Maandag 04/04/’11
- Donderdag 07/04/’11

Peuters die instappen op maandag 06/06/’11

Alyssia, Aurore, Aaron

- Donderdag 19/05/’11
- Maandag 23/05/’11
- Donderdag 26/05/’11
- Maandag 30/05/’11

18:46 Gepost door Juf Marijke in Info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |