30-06-11

Thema: "Water en zand"

Met de vakantie in zicht werd er tijdens de laatste weekjes
van het schooljaar gewerkt rond het thema: "Water en zand".

We experimenteerden erop los met water én zand en profiteerden
van het mooie weer als het zonnetje tevoorschijn kwam!

P1210697'.jpg

P1220188'.jpg   P1220197'.jpg

P1220195'.jpg

Ook Jules vindt het fijn om met zand te spelen. Dat werd al meteen duidelijk
in het verhaaltje: "Het zandkasteel van Jules" waarin Jules in het zand speelt. Samen
met zus bouwt hij een zandkasteel. Maar als het klaar is begint het te regenen...

zandkasteel-kl.jpg

Hasnae en Estreya lasen het verhaaltje met plezier nog eens opnieuw.

P1210375'.jpg

Er werd ook groot feest gevierd op school, want alle kleuters die jarig
zijn in de grote vakantie werden gevierd met een groot springkasteel

P1210735'.jpg

P1210712'.jpg   P1210714'.jpg

P1210727'.jpg

P1210752'.jpg

en lekkere ijsjes!

P1210775'.jpg

Het schooljaar werd afgesloten met een feestje in de klas.
Het was een gezellige boel: er werd gesmuld van lekkere cakejes

P1210814'.jpg   P1210817'.jpg

en er werd zelfs spontaan een dansje geplaatst! Lachen

P1210832'.jpg

21:45 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

10-06-11

Thema: "Feest voor papa!"

De voorbije week stonden de papa’s in de kijker, want
we werkten immers rond het thema “Feest voor papa!”
naar aanleiding van... jullie raden het al?!? Vaderdag!

Voorlopig ga ik nog niet verklappen wat we allemaal gedaan hebben,
want anders is de verrassing er af ;-)  Ik ben benieuwd of de kindjes
hun cadeautje & versje tot zondag geheim kunnen houden voor papa?!?

Aan alle papa’s wens ik alvast
een hele fijne vaderdag!

7'.jpg

Zoals jullie al weten wordt er op regelmatige basis gepuzzeld in ons
klasje, samen met Joséphine, onze puzzelrups.  En dat was ook de voorbije
week het geval!  Puzzelen is immers niet zomaar een leuke bezigheid. 

P1210354'.jpg

Door te puzzelen worden intelligentie en handigheid gestimuleerd
en ontwikkelt uw kind een heleboel vaardigheden:

 ® Leren observeren:
Welke kleuren passen bij elkaar? Waar is het bovenste stuk van de
puzzel?  Waar is het andere stuk?  Uw kind leert goed te observeren
door verschillende stukjes uit te proberen en met
elkaar
te combineren.  Wat een pret als de puzzel past!

® Oplossingen leren zoeken

Uw kind leert oplossingsgericht nadenken bij het maken
van de puzzels.  Het moet namelijk niet alleen naar de kleuren
en de tekeningen kijken.  Alleen de stukjes die bij elkaar horen,
passen immers in elkaar.  Dus als het ene stukje niet past,
moet uw kind een ander stukje proberen!

® Motoriek verbeteren

Puzzels in elkaar leggen vraagt best wel wat handigheid. 
Door vaak te puzzelen, wordt de fijne motoriek bevorderd
en de coördinatie tussen ogen en handen gestimuleerd.

® Kennismaken met woordjes

De tekeningen op de puzzels dagen de peuters uit om erover
te vertellen. Op sommige van onze puzzels staat bij elke kleur-
rijke tekening het juiste woordje; dit nodigt jonge kinderen uit
om de voorwerpen te benoemen.  Uw kind associeert een woord
met een tekening en zet zo zijn eerste stapjes in de
richting van letters leren herkennen.

 Onze peuters hebben al bewezen dat ze aardig kunnen puzzelen! 

P1210350'.jpg

Zo goed zelfs dat juf de lat nog iets hoger moest leggen en nòg moeilijkere
puzzels moest aanbieden.  Onze puzzelrups werd hierdoor nog langer!

josephine.jpg

Elke kleur van Joséphine’s lijfje stelt een puzzelniveau voor:

* Niveau 1: insteekpuzzels

* Niveau 2: inlegpuzzels

* Niveau 3: inlegpuzzels met identieke
afbeeldingen van verschillende grootte

* Niveau 4: aankleedpuzzels

* Niveau 5: 2-delige puzzel

* Niveau 6: 4-delige puzzel

* Niveau 7: 6-delige puzzel

* Niveau 8: 9-delige puzzel

* Niveau 9: 12-delige puzzel

* Niveau 10: 16-delige puzzel

* Niveau 11: 4-delige blokpuzzel (16 zijden)

* Niveau 12: 24-delige puzzel

* Niveau 13: 6-delige blokpuzzel (24 zijden)

Telkens wanneer de peuters een nieuw puzzelniveau bereikt hebben
wordt hun foto op de juiste cirkel bevestigd en krijgen ze via hun heen-
en-weerschriftje een rupsje mee naar huis in dezelfde kleur als het bereikte
niveau.  Wisten jullie dat sommige peuters zelfs al tot op het einde van
de rups zitten?!?  Van puzzelkampioenen gesproken!

P1210363'.jpg

 Volgende week gaan we pas op donderdag weer van start, want we
genieten dan alweer Lachen van een lekker lang weekend! Op maandag 13,
dinsdag 14 en woensdag 15 juni
is er dus GEEN SCHOOL.

 Nadien gaan we in de klas werken rond het thema:
“Water & zand”.  Als jullie leuke spulletjes hebben die binnen
dit thema passen, zijn ze welkom in onze klas. Vergeet de
naam van je kapoen er niet op te schrijven.

 Prettig laaaaaaaaaaaaaaang weekend!!!!

19:19 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-05-11

Thema: "Stop!"

De voorbije week werkten we in ons klasje rond het thema “Stop!”,
waarin we vertelden over het verkeer.  Op maandag deden we
een waarneming van de fiets van Abdourahmane. 

P1200874'.jpg

We bekeken hoe de fiets er uit ziet: Hoeveel wielen?  We bekeken het stuur,
het zadel, …  Jamie vertelde dat zijn fiets een toeter heeft.  We besloten
om met z’n allen naar buiten te gaan om ook de andere fietsjes eens
te bekijken en natuurlijk mochten we er volop mee fietsen.

P1200879'.jpg   P1200878'.jpg

Op de speeltuin werd er heel wat afgefietst.  Af en toe gebeurde er wel eens
een ongeluk, de kindjes vonden het blijkbaar heel grappig om zich te laten vallen…

P1200926'.jpg

Gelukkig zorgden de rode matten voor een zachte  landing. 

P1200946'.jpg   P1200945'.jpg

Fietsen met de pedalen bleek voor sommigen nog moeilijk. 
Maar oefening baart kunst! Al vonden sommigen het gewoon
makkelijker om met de voetjes verder te trappelen. Lachen

P1200911'.jpg

In de namiddag speelden we in de hoekjes van de klas

P1200956'.jpg

P1200969'.jpg

P1200960'.jpg

P1200965'.jpg

en mochten de kindjes met auto’s door de verf rijden.  Zo ontstonden er mooie sporen.

P1200889'.jpg   P1200881'.jpg

P1200967'.jpg

’s Avonds vertelde juf een verhaaltje: “Jules op de fiets”: Jules heeft een
nieuwe fiets gekregen.  Hij mag op het voetpad  fietsen van mama.  Ze leert Jules
uitkijken.  Niet te snel, stop, kijk uit!  Tot mama zelf tegen een boom aanloopt…

boekje-kl.jpg

Op dinsdag vertelden we over een praatplaat over het verkeer

P1200893'.jpg

en nadien gingen we buiten fietsen.

P1200899'.jpg

In de namiddag speelden we met z’n allen met
de auto’s en de garages op de mat..

 Na knabbeltijd kregen alle kindjes een hoepel van mij.  Dit was
het stuur van onze auto. Vrrrrrooooooooooeemmm!  Samen
reden we met onze auto op de speelplaats. 

P1200930'.jpg

Nadien leerden we een versje:

Opzij, opzij, opzij
de auto komt voorbij.
Wroem wroem wroem,
knal pats boem.
O jee, een ongeluk,
nu is de auto stuk.

Op woensdag was juf op navorming en mochten de kindjes buiten
spelen met de andere kleuters en met juf Aniek en juf Katleen.  Op
donderdag was ik er gelukkig weer, want mijn afwezigheid bleek
toch wel wat chaos en traantjes met zich mee te brengen…

Op donderdag werd er weer vlijtig gefietst op de rode matten van de speeltuin

P1200901'.jpg

P1200908'.jpg   P1200925'.jpg

P1200906'.jpg

en mochten de kindjes ook rollen met auto- en scooterbanden. 

P1200948'.jpg   P1200953'.jpg

In de namiddag gingen sommige peuters aan  de slag in de knutselhoek,
want zij hadden immers nog niet met auto’s door de rode verf kunnen rijden.
Toen het grote blad droog was knipte juf er 15 verkeersdriehoeken uit om een
mooi verkeersbord mee te maken dat mama en papa in hun auto aan het
raampje kunnen hangen: “Vriendjes van Jules aan boord”. Jullie krijgen
het maandag mee naar huis, als ze allemaal afgewerkt zijn!

 Voordat we naar huis gingen nam juf de woordkaartjes er.  We
keken wat er op afgebeeld stond en de kindjes mochten op de
grote praatplaat zoeken of ze de voorwerpen terugvonden.
Daarvoor moesten we soms echt heel goed kijken hoor!

P1200975'.jpg

Op vrijdagmorgen werd ons klasgroepje in 2 gesplitst.  Sommige kindjes
mochten meegaan met juf Stefanie en de anderen bleven met mij in de klas. 
We herhaalden het verhaal van Jules op de fiets nog eens.  Door in kleinere groepjes
te werken kregen de peuters meer kansen om aan bod te komen bij het navertellen. 
Omdat er nog wat tijd over was maakten we samen enkele puzzels van Cars. 

P1200979'.jpg

Ze waren heel moeilijk, maar samen met de hulp van juf lukte het ons wel! 
Enkele peuters zijn echt wel heuse puzzelkampioenen hoor!

  Tijdens de turnles werd er weer leuk gefietst. 

P1200938'.jpg

Het begon  echter wel wat te regenen, maar onder het afdak was er plaats genoeg om verder.

 Volgende week gaan we 2 daagjes van start met het thema: “Feest voor papa!”. 
De kindjes mogen allemaal een foto meebrengen naar de klas van hun lieve papa. 

Op woensdag 01, donderdag 02 en vrijdag 03 juni 2011 is er GEEN SCHOOL.
Dan kunnen we genieten van een paar daagjes verlof.  Prettig weekend iedereen! 

22:19 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-05-11

Thema: "Mijn restaurantje"

We hebben de voorbije 2 weekjes in de klas gewerkt rond het thema:
"Mijn restaurantje".  We hebben daarbij geproefd, gesorteerd bij
"lekker" of "niet lekker", geroken en gedronken.  Als we aan de
tafel zitten, zeggen we "smakelijk" voor we beginnen te eten. 

Natuurlijk vertelde juf weer een voorleesverhaal over Jules:

P1200516'.jpg

“Jules heeft honger!”  Jules heeft honger en wil veel eten. Hij neemt
een boterham en smeert er vervolgens boter, kaas, ham, choco, jam en
tot slot nog wat groentesla op. Maar is dat lekker, denk je? Nee hoor!!!

5'.jpg   6'.jpg

En daarom drinkt Jules snel zijn glas melk leeg.

 In de poppenhoek gingen de peuters aan het kokkerellen

P1200528'.jpg

en dekten ze mooi de tafel.

P1200520'.jpg

Ondertussen werd er ook geknutseld.  De kindjes mochten een placemat schilderen. 

P1200522'.jpg

Die kunnen ze nadien thuis gebruiken om op te eten.  Bovendien weten de
peuters nu goed op welke plaats ze hun bord, beker, vork, mes en lepel moeten
zetten. Handig toch?!?  Uitleg was overbodig, de peuters hadden het meteen door! 
Zo kunnen de kindjes mama en papa thuis helpen als het tijd is om de tafel
te dekken.  Hun eten zal eens zo lekker smaken Lachen

 We vertelden rond een grote praatprent van Jules waarop duidelijk
te zien was dat Jules heerlijk aan het koken was voor zijn mama.

koken-kl.jpg

Op de tafel stond allerlei lekkers. Fruit, groenten, chocolade, ... We besloten
om ook zelf te koken in ons klasje.  Op het menu: spaghetti!!!! Maar voordat
we daar aan konden beginnen moesten we natuurlijk eerst boodschappen doen. 
We stelden samen een boodschappenlijstje op en gingen samen met de kindjes
van juf Sabine naar de supermarkt.  Ook juf Stefanie ging met ons mee.

P1200568'.jpg

P1200569'.jpg

Aangekomen in de winkel haalden we ons boodschappenlijstje weer boven.

P1200572'.jpg   P1200574'.jpg

We gingen op zoek naar spaghetti, gehakt, geraspte kaas en tomatensaus.

P1200576'.jpg

P1200579'.jpg   P1200578'.jpg

We vonden alles en stopten het in de boodschappenmand van juf.  Natuurlijk
mochten we niet zomaar naar buiten wandelen, maar moesten we even langs de kassa
gaan.  Juf nam centjes uit haar portemonnee en de kindjes mochten het af geven. 

P1200581'.jpg

Nadien stapten we met z’n allen terug flink naar school.

Afgelopen maandag gingen we echt aan de slag, want onze klas werd
omgetoverd in een restaurantje.  We gingen voor één keertje niet naar de
eetzaal om te smullen, maar maakten zelf spaghetti met balletjessaus.  De
kindjes mochten juf helpen door gehaktballetjes te rollen. 

Toen de kookpotten eindelijk op het kookvuurtje stonden werd de tafel gedekt
met onze zelfgemaakte placemats.  Even later konden we gezellig samen
rond de tafelgaan zitten en serveerde  juf ons zelfgemaakte gerechtje! 
Jammie jammie jammie!!!

P1200588'.jpg

In de klas speelden we ook een raadspelletje. De mand met speelgoedeten
werd erbij genomen en alle peuters kregen een kommetje.  Op een tafeltje
zette juf 3 omgekeerde bekers.  Er werd telkens iets genomen uit de mand
dat verstopt werd onder een beker.  Juf verplaatste de bekers van links
naar rechts en dan mochten de peuters raden waar het eten zich bevond. 

P1200660'.jpg

P1200659'.jpg   P1200664'.jpg

Als ze juist raadden mochten ze het in hun kommetje leggen. Toen ieders kommetje
gevuld was zei juf “Smakelijk!” en alle peuters begonnen heerlijk te smullen! Lachen

P1200666'.jpg

In de klashoeken werd leuk gespeeld met het speelgoedeten. 

P1200536'.jpg

De kindjes gingen helemaal op in hun rol van chefkok!  Ook in de zandtafel werd
weer lekker gekookt.  En wonder boven wonder... er werd veel spaghetti gemaakt!

We speelden ook een lotto-spel.  Er werden 4 legprenten op de grond gelegd. 
Daarop stonden allerlei voedingswaren afgebeeld.  Daarnaast legde juf een
stapeltje met kaartjes.  Alle voedingswaren stonden hier alweer op, maar deze
keer was de vormgeving net iets anders.  Al bleef het toch heel herkenbaar.  Om de
beurt mochten de peuters een kaartje nemen en probeerden ze om het op de juiste
plaats op de legprent te leggen.  Uiteraard werden alle voedingswaren benoemd.

P1200545'.jpg

Juf las voor uit het boekje: Hap voor hap, waarin Eva een boterham eet. 

Hap voor hap'.jpg

Bij elke hap verandert hij. Na de eerste hap ziet Eva een tunnel,
na de tweede hap een beer ... Een boterham eten is fijn, vindt Eva. 
Hij is op voordat je het weet, of toch bijna!

22:36 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

06-05-11

Thema: "Feest voor mama!"

De voorbije week werd er druk verder gewerkt aan het cadeautje voor
moederdag.  De hele week telden we immers af naar mama’s
feest!  Jamie zei: “Dan moet mama een kroon aandoen!”

Op maandag brachten de kindjes foto’s mee van hun lieve mama. 
We bekeken alle foto’s en de kindjes mochten erover vertellen.

samen-kl.jpg

We keken naar de mama’s hun haar, sommigen hadden een halsketting en
oorbelletjes aan, …  Alle foto’s werden op het magneetbord gehangen, zodat
de kindjes er regelmatig naar konden kijken.  Sandro was heel fier.  Elke keer
dat hij voorbij het bord liep wees hij naar zijn foto en zei: “Mijn mama!”  Zo lief…

Bovendien brachten heel wat kindjes fleurige bloemetjes mee naar
school.  We roken eraan en zetten ze allemaal in een vaasje met water.

IMG_0608'.jpg

IMG_0605'.jpg   IMG_0603'.jpg

IMG_0611'.jpg

Jules vertelde ons dat zijn mama heel veel van bloemen houdt!

 Op dinsdag bekeken we nog enkele nieuwe foto's van mama's
en juf las ook een boekje voor: “Jules zoekt mama”

kaft.jpg

waarin Jules met mama naar de markt gaat. Omdat het daar altijd gezellig  
druk is, vraagt mama aan Jules om een hand te geven. Maar Jules wil niet!
Mama legt uit dat hij dan heel goed naar haar moet kijken en bij haar in
de buurt moet blijven. Maar plots wordt de aandacht van Jules afgeleid.

Op woensdag herhaalden we ons versje voor moederdag en na het middag-
eten speelden we samen op de speeltuin, want het was immers mooi weer! 

Op donderdag werden alle moederdagcadeautjes afgewerkt.  De spanning
voor het feest van mama begon alvast te stijgen!  We herhaalden ons
versje alweer en juf herhaalde het verhaal van Jules nog eens.

Op vrijdag zat kleine Jules verdrietig in ons klasje, want hij vond zijn mama
niet.  Dikke tranen rolden over zijn wangetjes!  Abdourahmane probeerde hem
te troosten.  Tja, zeiden de kindjes.  Jules moet een handje geven aan zijn mama
hè!  Dan kan hij haar niet verliezen!  We besloten om samen met Jules naar buiten
te gaan, op zoek naar zijn mama.  Eerst bekeken we haar foto nog eens goed.  Ze
heeft blonde haren, droeg een blauwe t-shirt en een blauwe rok.  Daar moesten we
dus goed op letten tijdens onze zoektocht!  Met z’n allen gingen we naar buiten.

P1200488'.jpg

Op de speeltuin werd er overal gezocht. 
Op de glijbaan, de trein, in de tunnel…

P1200492'.jpg

P1200494'.jpg   P1200498'.jpg

P1200497'.jpg

P1200496'.jpg

maar nergens was ze te vinden.  Misschien was ze wel bloemetjes
gaan plukken?  En ja hoor!  Daar vonden we haar! 

P1200506'.jpg

Jules was zo blij!  Hij gaf mama meteen een dikke zoen en een knuffel.

Terwijl de kindjes gingen turnen met meester Lieven pakte juf de moederdag-
cadeautjes in.  Zo werd alles in gereedheid gebracht voor mama’s feest!

Ik ben benieuwd wie het cadeautje voor mama geheim kan houden tot zondag,
want dan is het pas echt moederdag.  Misschien met een beetje hulp van
de papa's?  In ieder geval hoop ik dat alle mama's blij zijn met
hun geschenkje en dat jullie een fijn weekend beleven.

Leg je koksmuts alvast klaar, want op maandag 9 mei zijn we er
weer en dan gaan we heerlijk kokerellen in ons klasje, want
dan werken we rond het thema: "Mijn restaurantje"!

20:15 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-05-11

Thema: "Zaaien en planten"

Na 2 weekjes paasvakantie en een extra dagje verlof op maandag
waren we dinsdag weer van de partij!  Er kwamen maar liefst 5 nieuwe
vriendjes met ons meespelen, want Noah, Lauryne, Sacha, Gitte en Illian
zijn nu al groot genoeg om naar school te komen.  Met heel veel enthousiasme
stapte iedereen (of toch bijna iedereen Knipogen) vrolijk ons klasje binnen.

Toen iedereen zijn plekje gevonden had in de klas gingen we aan de
slag. Na ons ochtendritueel zat Jules in de zithoek met… een bloem!  Een
grote, gele zonnebloem.  Die had hij geplukt.  Wauw!!!  We roken er
eens aan, maar nee, het was geen echte bloem, die ruikt dus niet.

P1200422'.jpg

Jules vertelde dat hij de bloem zelf gezaaid had met de zaadjes die hij van
buurman kreeg.  Juf vertelde 's avonds het verhaal: "De bloemen van Jules".

kaft.jpg   water geven-kleur.jpg

Op een dag krijgt Jules van de buurman tien zaadjes. Als hij ze zaait op een
zonnige plek, krijgt hij prachtige bloemen. Jules gaat onmiddellijk aan de slag.
Daarna gaat hij iedereen vertellen over zijn grote bloemen en waarom hij ze
gezaaid heeft. Voor mama om op haar hoed te zetten, voor zus om in haar
haar te steken, voor papa om in zijn nieuw kostuum te steken, voor vis om
naast zijn bokaal te zetten en voor opa om bij het graf van oma te leggen.
Maar de volgende ochtend is er nog niets te zien. De buurman stelt hem
gerust, hij moet enkele dagen wachten. En dan komen inderdaad de piep-
kleine plantjes.   Na enkele weken staan er prachtige zonnebloemen in
de tuin, net zo groot als Jules. De buurman snijdt ze netjes af en Jules
draagt ze naar binnen en geeft iedereen zijn beloofde bloemen.

Jules ontdekt dat bloemen tijd nodig hebben om te groeien, net als
wij! Hij zaait zijn zaadjes en moet de plantjes verzorgen en water geven
tot ze mooie bloemen zijn. Kleine Jules is echter een schat: hij geniet
niet alleen van zijn bloemen, hij wil iedereen mee laten genieten.
Daarom krijgt ieder familielid zijn eigen bloem.

Op woensdag  gingen we aan de slag in de knutselhoek.  Wat we aan
het maken zijn blijft voorlopig nog even een verrassing!  Hopelijk hebben
onze peutertjes nog niets verklapt?!?  Bovendien mochten we in het
klasje van juf Sabine naar een filmpje kijken van Nijntje.

Op donderdag kwam de fotograaf, de mama van Estreya, naar onze
school. Ze maakte prachtige foto’s van de kindjes.  Iedereen was
echt super-flink!  Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat.

Er werd ook weer geknutsteld met verf en papier, we leerden een versje

P1200438'.jpg

P1200437'.jpg

en we maakten een wandeling in het gras naast onze kleuterblok.  Daar stonden
mooie, gele bloemetjes.  Maar o wee… ook netels.  Het was dus oppassen geblazen!

P1200448'.jpg

Alle kindjes plukten een boterbloemetje of een paardenbloem.

P1200447'.jpg   P1200449'.jpg

We probeerden ook eens om te pluisjes weg te blazen.

P1200454'.jpg

Op vrijdag deden we een waarneming van zaadjes: zonnebloem-
zaden, tuinkerszaadjes en boontjes.  We zochten het juiste dekseltje
bij de doosjes en in de namiddag mochten we écht zaaien.  De
kindjes hielpen om het kleine plantenbakje te vullen met watjes,
tuinkers te zaaien en water te geven met de gieter.

P1200459'.jpg

P1200463'.jpg   P1200461'.jpg

Om de boontjes en de zonnebloemen te zaaien hadden we
aarde nodig.  Daarvoor gingen we met z'n allen naar buiten.

P1200465'.jpg

Terwijl de bloempotten gevuld werden met grond merkte Jamie op dat
er een bal in de wei lag.  De kindjes vroegen of ik hem kon gaan halen.
Maar omwille van de omheining kon ik er jammer genoeg niet aan.
Jamie zei: "Da's niet erg, dan kunnen de koeien er mee spelen!" Lachen

Toen de potjes gevuld waren gingen we weer naar binnen om verder te zaaien.
  De kindjes hielpen flink mee!  Nu is het afwachten maar tot alles begint
te groeien!  Misschien is er volgende week al iets te zien?

Voordat we naar huis gingen kregen alle peuters nog een mooi blauw
bloemetje dat juf plukte in het grasveld achter ons klasje.  Gitte zei:
"Dat is lief van jou juf!  Dank je wel!" Hihi, zo schattig!

P1200477'.jpg   P1200475'.jpg   

Volgende week werken we rond het thema: "Moederdag".  Zouden
jullie daarom op maandag een foto willen meegeven van mama
Dan kunnen we samen de foto's van alle mama's eens bekijken
en kunnen de kindjes volop vertellen over hun lieve mama.

boeketje.gif

Bovendien zou ik willen vragen of iedereen op maandag een bloem wil
meebrengen
naar onze klas.  Dan kunnen we er eens naar kijken, aan
ruiken en samen in een vaasje zetten om ons klasje op te fleuren.

Alvast bedankt!

00:07 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-04-11

Thema: "Eieren"

Op maandag maakten we kennis met 3 nieuwe vriendjes.
Gitte, Noah en Lauryne kwamen wennen in ons klasje, want na de paas-
vakantie komen ze ons groepje vervoegen. We maakten ook kennis
met Dottie de kip, een mooie zachte kip met witte pluimen.

P1180916'.jpg

Ze kakelde er op los!

Bovendien mochten we gaan turnen met de nieuwe turnleraar,
meester Lieven. Ook de nieuwe vriendjes deden enthousiast mee!

In de namiddag mochten de kindjes eierdozen schilderen met groene verf

P1180836'.jpg

en werd er in boekjes over de kip gelezen. Lucien las een leuk
boek over een kip en een vos. We dachten dat de vos de kip wou opeten,
maar nee hoor… hij was verliefd op haar Lachen. Ze werden dikke vriendjes!

P1180839'.jpg   P1180847'.jpg

Voordat we naar huis gingen begon Dottie heel luid te kakelen! En PLOTS
legde ze een ei! En nog één, en nog één, en nog … Tot er maar liefst 6 eieren
in haar nestje lagen. Ze ging er op zitten om ze lekker warm te houden.

P1180919'.jpg

Dinsdagmorgen zat Dottie nog steeds op haar nest te broeden. We mochten
niet aan haar eieren komen. Maar juf bracht wel een heleboel speelgoedeitjes
mee waarmee de kindjes wel mochten spelen. Zo versierden we een boom,

P1180848'.jpg

zodat het een mooie paasboom werd. Ook juf Bouchra hielp mee.

P1180859'.jpg

Nadien kreeg de paasboom een mooi plekje in de klas.  Onze
paasboom verloor echter wat blaadjes, dus haalde juf de stofzuiger
erbij.  Enkele enthousiaste peuters hielpen juf met veel plezier! Lachen

P1180877'.jpg

We speelden ook een leuk spelletje. Juf bracht 4 kippen mee: een blauwe,
een gele, een rode en een groene. Al die kippen hadden eieren gelegd. Maar alle
eieren lagen door elkaar. Wij mochten helpen om de eitjes bij de juiste kip te leggen.

P1180893'.jpg   P1180909'.jpg

P1180898'.jpg

We moesten daarvoor goed kijken naar de kleur van de eieren en van de kippen.

P1180894'.jpg

Op woensdagmorgen las juf het boekje: “Dottie’s eieren” voor,

021-kl.jpg

waarin Dottie voor de eerste keer eieren gelegd en heeft. Ze is daar
heel op. Als ze het aan de andere boerderijdieren wil laten zien, hebben
die geen tijd want die zijn allemaal druk bezig met hun jonge dieren. Dottie
gaat naar huis en wordt blij verrast als er uit haar eieren kuikens
komen.
Alle dieren komen naar haar kuikens kijken.

In de knutselhoek mochten we een kip maken aan de hand van een kartonnen
bordje. We mochten het beplakken met gekleurde stukjes papier en vernislijm.

P1180934'.jpg

Er werd ook gespeeld met gekleurde eieren

P1180924'.jpg   P1180930'.jpg

en in de poppenhoek werd er gesmuld van lekkere eitjes.

P1180880'.jpg

Uiteraard werd er goed gezorgd voor de kippen in het kippenhok!

P1180931'.jpg

 Voordat we naar huis gingen keken we tot slot naar het filmpje van het
zandkasteel: “Tok, tok, tok”. Koning Koos doet een kip na. Hij gaat zitten
op een ei. En dan komt het ei uit! Het kuikentje wil gaan eten.

Op donderdag waren al Dottie’s eieren verdwenen! O nee! Waar zijn ze nu?!?
Ines vertelde meteen over het verhaal waarin de eitjes van Dottie opengingen
en er kuikentjes uitkropen. Misschien zitten er wel kuikentjes in onze klas?
Jamie zei: “Misschien zijn ze naar buiten gelopen?” Maar nee hoor,
we gingen op zoek in onze klas en vonden alle 6 kuikentjes terug.

P1180937'.jpg   P1180941'.jpg

Ze hadden zich verstopt in het poppenbed, in een doos, in het knuffelhuisje, …
Eentje was zelfs aan het smullen van de boterhammen in het groene kastje!
We verzamelden alle kuikentjes en plaatsten ze terug bij moeder de kip.

P1180942'.jpg

We werkten verder aan de papieren kip
en leerden ook een versje: “Piep, hier ben ik!”

Tik tik tik,
hier ben ik!
Ik ben een kuiken,
dit is mijn ei.
En wie ben jij?

Op vrijdag mochten alle kindjes een kuikentje geel kleuren.

P1180971'.jpg   P1180967'.jpg

Dat kleefde juf op een ei op een stokje zodat de kindjes het versje ook thuis
kunnen opzeggen. We herhaalden het natuurlijk nog een aantal keren in ons klasje.

P1180982'.jpg

Juf las ook het verhaal van Dottie nog eens voor.

Vanaf maandag gaan we werken rond het thema: “Pasen”,
waarin de paashaas en zijn chocolade eieren centraal zullen staan.

Hij kwam trouwens al eens piepen in ons klasje Knipogen.

P1180963'.jpg

Op vrijdag 8 april sluiten we de week af met een paasontbijt.
De kindjes hoeven dan thuis uiteraard nog niet te ontbijten!
Juf zorgt voor al het lekkers!

En natuurlijk zullen we ons paasmandje ook klaarzetten. Met een beetje geluk
komt de paashaas er dan chocolade-eitjes in leggen! We zullen zien…

18:28 Gepost door Juf Marijke in Thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende